ТРАНСПОРТНО-ЕКСПЕДИЦІЙНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ ПРИ ПЕРЕВЕЗЕННІ МІСЬКИХ ДРІБНОПАРТІОННИХ ВАНТАЖІВ

Ключові слова: транспортно-експедиційне обслуговування, розвізні маршрути, міське сполучення, дрібнопартіонні вантажі

Анотація

Дрібнопартійні вантажні перевезення є важливою складовою розвитку економіки багатьох сучасних підприємств, адже забезпечують швидке доставлення негабаритних вантажів до споживачів. Активно такі перевезення знайшли застосування в різних сферах, серед яких аграрна, сфера поштових послуг, доставки та інші. Підвищення ефективності дрібнопартійних вантажних перевезень є актуальним питанням, ключовим завданням якого є удосконалення логістичних маршрутів руху транспортних засобів. Розуміючи, що частка дрібнопартіонних вантажів у загальному обсязі перевезень постійно зростає, а їх виконання не достатньо ефективне. У зв’язку з цим необхідно здійснювати пошук нових науково-практичних рішень, методів і моделей оптимізації процесу перевезення. Розроблено методику формування раціональної технології транспортно-експедиційного обслуговування вантажовласників, що передбачає визначення раціонального напряму застосування визначеної вантажності та класу автомобіля для роботи на розвізних маршрутах міст, чисельність яких перевищує 1 млн. мешканців. Зокрема розроблено практичні рекомендації з впровадження результатів дослідження. За критерій ефективності обрано мінімальні загальні витрати на міських розвезеннях дрібнопартіонних вантажів за добу. Визначено, що розмір партії вантажу підпорядковується нормальному закону розподілу випадкової величини, а час навантаження та розвантаження 1 т вантажу − експоненційному закону. Проведено регресійний аналіз та отримано функцію залежності загальних витрат на розвезення дрібнопартіонних вантажів за добу від кількості клієнтів при різному значенні середнього розміру партії вантажу та номінальної вантажності автомобілів, що працюють на розвізних маршрутах. Вона дозволяє визначити раціональні напрями використання певного класу вантажного автомобіля залежно від кількості клієнтів для відповідного значення середнього розміру партії вантажу. У статті розроблені практичні рекомендації, які дозволяють ресурсоефективно використовувати технології роботи автомобілів на маршруті перевезення із застосуванням конкретних марок автомобілів залежно від кількості клієнтів та обсягів вантажу.

Посилання

1. Luchko M.I. (2010). Udoskonalennia transportnoho obsluhovuvannia zbirnykh ta rozviznykh marshrutiv u lohistychnomu lantsiuhu postachan [Improvement of transport service of assembly and delivery routes in the logistics supply chain]. Visnyk SNU im. V. Dalia: naukovyi zhurnal ― 2010. ― №4, ch. 2. ― S. 120−126 (in Ukrainian).
2. Shramenko N. Yu. (2009). Metody marshrutyzatsii pry dribnopartionnykh pe-revezenniakh v transportnykh systemakh mist ta shliakhy yikh udoskonalennia [Routing methods for small-part transportation in the transport systems of cities and ways to improve them]. Komunalnoe khaziaistvo horodov : nauch.-tekhn. sb. ― 2009. ― № 86. ― S. 364−367 (in Ukrainian).
3. Prokudin H. S. (2006). Pryklad rozviazannia transportnoi zadachi za kriteri-yem chasu [An example of solving a transport problem based on the time criterion]. Visnyk TAU ta NTU. – K.: TAU, NTU. – 2006. – №11. – S. 367 – 373 (in Ukrainian).
4. Bosniak M.H. (2010). Vantazhni perevezennia: Navchalnyi posibnyk dlia vuziv [Freight transportation: Study guide for universities]. Vydavnychyi Dim Slovo». 408 s. (in Ukrainian).
5. Nahornyi Ye. V., Naumov V. S., Ivanchenko A. V. (2012). Analiz suchasnykh pidkhodiv do pidvyshchennia efektyvnosti lohistychnykh system dostavky vantazhiv v mizhnarodnomu spoluchenni [Analysis of modern approaches to monitoring the effectiveness of logistics systems for the delivery of goods in international traffic]. Transportnыe systemы y tekhnolohyy perevozok, (3), 68-72 (in Ukrainian).
6. Poddubnaya N., Kyrichok A. (2019). Optymizatsiia roztashuvannia rozpodilnykh tsentriv v lohistychnii pidsystemi rozpodilu[Optimization of distribution centers in the logistics distribution subsystem]: Visnyk Skhidnoukrainskoho natsionalnoho universytetu imeni Volodymyra Dalia № 3 (251), 135-143 (in Ukrainian).
7. Nikolaienko D.V. (2013). Analiz metodiv vyrishennia zavdan dostavky dribnopartiinykh vantazhiv [Analysis of the methods of solving the tasks of delivery of small consignments]. Visnyk KhNU №3. Tom 1. s. 195-197 (in Ukrainian).
8. Sheptura O.M. (2004). Pidvyshchennia efektyvnosti avtomobilnykh perevezen partionnykh vantazhiv pry zminnomu popyt na perevezennia [Observations on the efficiency of road transportation of bulk cargo with variable demand for transportation]: avtoref. dys. … kand. tekhn. nauk : spets. 05.22.01 «Transportni systemy». ― Kharkiv, 2004. ― 18 s (in Ukrainian).
9. Normy vytrat palyva i mastylnykh materialiv na avtomobilnomu transporti [Norms of consumption of fuel and lubricants in road transport] — Ofits. vyd. — K. : HRIFRE : M-vo infrastruktury Ukrainy, 2012. — 85 s (in Ukrainian).
10. Shramenko N.Iu. (2009). Vybir optymalnoi stratehii obsluhovuvannia van-tazhovlasnykiv na rozviznykh marshrutakh [Choosing the optimal strategy for servicing truck owners on delivery routes]. KhNADU. ― 2009. ― № 44. ― S. 78−82 (in Ukrainian).
11. Moroz M.M. (2014). Pidvyshchennia efektyvnosti tekhnolohichnoho protsesu transportnoho obsluhovuvannia m. Kremenchuk [Notifications of the effectiveness of the technological process of the transport service in the city of Kremenchuk].
Visnyk Natsionalnoho tekhnich-noho universytetu «KhPI». – Kharkiv: NTU «KhPI», 2014. – № 43. – S. 103–109 (in Ukrainian).
12. Shramenko N.Iu., Moroz M.M. (2015). Formuvannia ratsionalnoi tekhnolohii transport-no-ekspedytsiinoho obsluhovuvannia vantazhovlasnykiv u miskomu spoluchenni [Formation of a rational technology of transport and forwarding services for cargo owners in urban traffic]. Visnyk Kremenchutskoho natsionalnoho universytetu imeni Mykhaila Ostrohradskoho. – Kremenchuk: KrNU, 2015. – Vyp. 2/2015 (91). – S. 69–73 (in Ukrainian).
13. Levkovets P.R., Moroz M.M., Bubela A.V., Labuta A.V. (2008). Systemni aspekty vdos-konalennia lohistychnoho servisu [Systemic aspects of logistics service improvement]. Visnyk KDPU im. M. Ostrohradskoho. – Kre-menchuk: KrNU, 2008. – Vyp. 5/2018. – S. 52–55 (in Ukrainian).
14. Markevych A., Shramenko N., Moroz M. (2021). [Development of technology of urban forwarding service of small consignment customers]. Norwegian Journal of Development of the International Science / Vypusk 58-1. – Global Science Center LP, 2021. – p. 54-58. (in Norwegian).
15. Kirianov O.F., Moroz M.M., Boiko Yu.O. (2015). Informatsiini tekhnolohii na avtomobilnomu transporti [Information technologies in road transport]: navchalnyi posibnyk – Kharkiv: Drukarnia Madryd, 2015 (in Ukrainian).
16. Moroz, M., Markevich A., Moroz O., Vasylkovskyi O. [Results of Social-Transport Monitoring of Passenger Transportation Kremenchuk City]. Central Ukrainian Scientific Bulletin. Technical Sciences, 2019, Col.2(33) 76-90 (in Ukrainian).
Опубліковано
2023-03-30
Як цитувати
Мороз, М. М., Шраменко, Н. Ю., Мороз, О. В., & Соларьов, О. О. (2023). ТРАНСПОРТНО-ЕКСПЕДИЦІЙНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ ПРИ ПЕРЕВЕЗЕННІ МІСЬКИХ ДРІБНОПАРТІОННИХ ВАНТАЖІВ. Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія: Механізація та автоматизація виробничих процесів, (3 (49), 45-50. https://doi.org/10.32845/msnau.2022.3.7

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають