СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛИН НА КАФЕДРІ ВІРУСОЛОГІЇ, ПАТАНАТОМІЇ ТА ХВОРОБ ПТИЦІ СУМСЬКОГО НАУ

Ключові слова: вища ветеринарна освіта, методологія, основи наукових досліджень, судова ветеринарія, ветеринарна криміналістика, патанатомія, розтин та патологоанатомічна діагностика, гістологія, промислова гістологія, вірусологія, хвороби дрібних тварин і птиці

Анотація

У статті проаналізований стан викладання дисциплін та перспективи їх розвитку на кафедрі вірусології, патанатомії та хвороб птиці факультету ветеринарної медицини Сумського національного аграрного університету. Показано, що за змішаною та дистанційною формою навчання максимально ефективним є комплексне використання електронних засобів комунікації «Moodle», «Zoom», «Viber», за допомогою яких організовано безперервність навчального процесу. Наповнення системи «Moodle» складовими дисципліни, включаючи лекційний та практичний матеріал для персональної підготовки, з можливістю самоконтролю в тестовому вигляді, з відповідних тематичних модулів та атестації, дозволяє студенту навчатися як в синхронному та і в асинхронному режимі. А створення на базі месенджера «Viber» спеціалізованих груп з вказаних предметів дозволяє здійснювати оперативний обмін інформацією між студентами та викладачем, опрацювання питань та відповідей на них. Проведення лекційних та лабораторно-практичних занять на платформі «Zoom» в режимі он-лайн,не порушує розклад занять і забезпечує живе спілкування зі студентами. При розробці навчальних програм, стратегії навчання та оцінювання студентів, викладачі кафедри ставлять за мету забезпечення випускників необхідними компетенціями, на основі яких вони зможуть опанувати фах лікаря ветеринарної медицини. При створенні нових навчальних курсів провідне значення надається сучасним методологічним підходам, як у викладанні предметів, так і наповненні дисциплін світовими досягненнями. Приділяється увага науково-обґрунтованому розподілу годин для аудиторного, самостійного та обов’язковому наочному (практичному) вивченню циклів дисципліни. Впровадження комплексного підходу з використанням базових понять методології викладання дозволяє покращити засвоєння матеріалу студентами, що впливає на набуття конкретних вмінь та навичок майбутніх спеціалістів. Співробітники кафедри здійснюють допомогу випускникам факультету, лікарям ветеринарної медицини господарств та ветеринарних клінік з питань діагностики хвороб птиці, дрібних тварин їх утриманні і лікуванні, та патологоанатомічної діагностики і судової ветеринарії. Кафедра має перспективи і в майбутньому планує створити та викладати курси: ветеринарна криміналістика, практична цитологія, використання ветеринарних технологій в промисловому рибництві, ветеринарно– санітарні технології в акваріумістиці тощо.

Посилання

1. AVMA COVID-19 Impact on Veterinary Practices. (2020). [Electronic resource]. Mode of access: https://www.avma.org/resources-tools/animal-health-and-welfare/covid-19/covid-19-impact-veterinary-practices
2. Cucinotta, D. & Vanelli, M. (2020) WHO Declares COVID-19 a Pandemic. Acta Biomed. Atenei Parm. 91:157–160.
3. Ferri, M. & Lloyd-Evans, M. (2021). The contribution of veterinary public health to the management of the COVID-19 pandemic from a One Health perspective. One health (Amsterdam, Netherlands), 12, 100230. https://doi.org/10.1016/j.onehlt.2021.100230
4. Gibbs, S. E. & Gibbs, E. P. (2013). The historical, present, and future role of veterinarians in One Health. Current topics in microbiology and immunology, 365, 31–47. https://doi.org/10.1007/82_2012_259
5. Kleinsorgen, C., Ramspott, S., Ehlers, J.P., Gruber, C., Dilly, M., Engelskirchen, S., Bernigau, D. & Bahramsoltani M. (2020) Communication skills in undergraduate veterinary education in Germany-approaches for the development of a core curriculum. Berl Muench Tieraerztl Wochenschr. 133(1–2):12–21.
6. Lewis, R.E. & Klausner J.S. (2003). Nontechnical competencies underlying career success as a veterinarian. J Am Vet Med Assoc. 222:1690–6. doi: 10.2460/javma.2003.222.1690.
7. Ma, N. L., Peng, W., Soon, C. F., Noor Hassim, M. F., Misbah, S., Rahmat, Z., Yong, W. T. L. & Sonne, C. (2021). Covid-19 pandemic in the lens of food safety and security. Environmental research, 193, 110405. https://doi.org/10.1016/j.envres.2020.110405
8. Magnier K., Wang R. & Dale V.H.M. Enhancing clinical learning in the workplace: a qualitative study. Vet Rec. 2011;169:682. doi: 10.1136/vr.100297.
9. Mahdy, M. A. A. (2020). The Impact of COVID-19 Pandemic on the Academic Performance of Veterinary Medical Students. Frontiers in veterinary science, 7, 594261. https://doi.org/10.3389/fvets.2020.594261
10. Matthew, S.M., Schoenfeld-Tacher, R.M., Danielson, J.A. & Warman, S.M. (2019). Flipped Classroom Use in Veterinary Education: A Multinational Survey of Faculty Experiences. J. Veter. Med. Educ. 46:97–107. doi: 10.3138/jvme.0517-058r1
11. Petrov, R. V., Fotina, T. I., Shkromada, O. I. & Fotin, A. (2021). Vykorystannia elementiv dystantsiinoi osvity v protsesi navchannia veterynarnoi medytsyny [Use of elements of distance education in the process of veterinary medicine training] Bulletin of Sumy National Agrarian University. The Series: Veterinary Medicine, (4 (55), 12-16. https://doi.org/10.32845/bsnau.vet.2021.4.2 (in Ukrainian)
12. Petrov, R. V., Fotina, T. I., Shkromada, O. I., Berezovskyi, A. V., Risovaniy, V. I. & Bondarenko, P. G. (2023). Osoblyvosti zmishanoi formy navchannia studentiv fakultetu veterynarnoi medytsyny [Features of the mixed form of education of students at the faculty of veterinary medicine] Bulletin of Sumy National Agrarian University. The Series: Veterinary Medicine, (3(58), 46-50. https://doi.org/10.32845/bsnau.vet.2022.3.8 (in Ukrainian)
13. Picciano, A.G. (2019). Blending with Purpose: The Multimodal Model. Online Learn. 13:7–18. doi: 10.24059/olj.v13i1.1673
14. Prasse, K.W., Heider, L.E. & Maccabe A.T. (2001). Envisioning the future of veterinary medicine: the imperative for change in veterinary medical education. J Am Vet Med Assoc. 231:1340–2. doi: 10.2460/javma.231.9.1340
15. Ranasinghe, L. & Wright, L. (2019). Video Lectures Versus Live Lectures: Competing or Complementary? Med. Educ. Online. 24:e1574522. doi: 10.1080/10872981.2019.1574522
16. Reese, L. A., Vertalka, J. J. & Richard, C. (2020). Animal Cruelty and Neighborhood Conditions. Animals : an open access journal from MDPI, 10(11), 2095. https://doi.org/10.3390/ani10112095
17. Sawras, M., Khosa, D., Lissemore, K., Duffield, T. & Defarges, A. (2020). Case-Based E-Learning Experiences of Second-Year Veterinary Students in a Clinical Medicine Course at the Ontario Veterinary College. J. Vet. Med. Educ. 47:678–694. doi: 10.3138/jvme.2018-0005
18. Summerlee A.J.S. (2010). Gazing into the crystal ball: where should the veterinary profession go next? J Vet Med Educ.37:328–32. doi: 10.3138/jvme.37.4.328
19. Teunissen PW. Experience, trajectories, and reifications: an emerging framework of practice-based learning in healthcare workplaces. Adv in Health Sci Educ. 2014;19:1–14. doi: 10.1007/s10459-014-9494-8
20. UNHCR Ukraine Situation [Electronic resource]. Mode of access: https://reporting.unhcr.org/ukraine-situation 21. Vinten, C.E., Cobb, K.A. & Mossop L.H. (2020). The Use of Contextualized Standardized Client Simulation to Develop Clinical Reasoning in Final-Year Veterinary Students. J. Veter. Med. Educ. 47:56–68. doi: 10.3138/jvme.0917-132r1
22. World Health Organization (WHO) Preventing Violent Conflict-The Search for Political Will, Strategies and Effective Tools. [Electronic resource]. Mode of access: https://www.who.int/hac/techguidance/hbp/Conflict.pdf
23. World Organisation for Animal Health (WOAH) The AVSBN virtual workshop on VEE accreditation standards [Internet] Paris: WOAH; [Electronic resource]. Mode of access: https://rr-asia.woah.org/en/events/the-avsbn-virtual-workshop-on-vee-accreditation-standards/
24. World Organisation for Animal Health (WOAH) Veterinary education and VSB [Internet] Paris: WOAH; [Electronic resource]. Mode of access: https://rr-asia.woah.org/en/projects/vee/ [Google Scholar]
25. World Organisation for Animal Health (WOAH) OIE recommendations on the Competencies of graduating veterinarians (‘Day 1 graduates’) to assure National Veterinary Services of quality Paris: WOAH; [Updated 2012]. ] [Electronic resource]. Mode of access: https://doc.woah.org/dyn/portal/index.xhtml?page=alo&aloId=19018&nobl=1 .
26. Zbytky Ukrainy vid viiny perevyshchuiut $700 mlrd — Shmyhal [Ukraine's losses from the war exceed $700 billion – Shmyhal] [Electronic resource]. Mode of access: https://suspilne.media/351844-zbitki-ukraini-vid-vijni-perevisuut-700-mlrdsmigal/
27. Zon, G.A. & Sorokova, V.V. (2014). Realizatsiia polozhen zakonu Ukrainy «Pro zakhyst tvaryn vid zhorstokoho povodzhennia» pry provadzhenni sudovo-veterynarnoi ekspertyzy [Implementation of the provisions of the Law of Ukraine "On the Protection of Animals from Cruelty" during forensic veterinary examination]. "Problems of zooengineering and veterinary medicine"; coll. of science Proceedings of the KhDZVA, P. 278–282. (in Ukrainian)
28. Zon, G.A. (2016). Osnovy sudovoi veterynarii: navchalnyi posibnyk [Fundamentals of forensic veterinary medicine: a study guide]. Sumy: GDP "Mriya-1". 624 p. (in Ukrainian)
29. Zon, G.A. & Ivanovska, L.B. (2014). Sudovo-veterynara ekspertyza v promyslovomu ptakhivnytstvi. [Forensic veterinary examination in industrial poultry farming]. "Problems of zooengineering and veterinary medicine"; coll. of science works of KhDZVA, ser. "Veterinary Sciences" Kh., RVV KhDZVA, V.28:Part 2. P. 207–210. (in Ukrainian)
30. Zon, G.A. (2001). Pohliad na vykladennia kursu “Patolohichna anatomiia i roztyn” z pozytsii parazytotsenolohii [A view of the presentation of the course "Pathological anatomy and dissection" from the point of view of parasitocenology]. Scientific Bulletin of NAU, Kyiv. V. 42. P. 206–208. (in Ukrainian)
31. Zon, G.A. (2014). Sudova-veterynariia – suchasni problemy vykladannia ta metodychnoho zabezpechennia dystsypliny [Forensic veterinary medicine – modern problems of teaching and methodological support of the discipline]. "Problems of zooengineering and veterinary medicine"; coll. of science Proceedings of the KhDZVA ser. "Veterinary sciences" Kh., RVV KhDZVA,V.28. Ch. 2. P. 197–200. (in Ukrainian)
32. Zon, G.A., Ivanovska, L.B. & Zon, I.G. (2019). Analiz suchasnoho spektru veterynarnykh posluh v Ukraini [Analysis of the modern spectrum of veterinary services in Ukraine]. Sumy NAU Herald: Scientific journal, "veterinary medicine" series. V.1-2 (44-45). P. 60–66. (in Ukrainian)
Опубліковано
2023-03-15
Як цитувати
Петров, Р. В., Зон, Г. А., Решетило, О. І., Івановська, Л. Б., Панасенко, О. С., & Кісіль, Д. О. (2023). СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛИН НА КАФЕДРІ ВІРУСОЛОГІЇ, ПАТАНАТОМІЇ ТА ХВОРОБ ПТИЦІ СУМСЬКОГО НАУ. Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія: Ветеринарна медицина, (4(59), 52-58. https://doi.org/10.32845/bsnau.vet.2022.4.8