УДОСКОНАЛЕННЯ СТРАВ ІЗ БОБОВИХ ДЛЯ ШКІЛЬНОГО ХАРЧУВАННЯ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ЇХНЬОГО ВПРОВАДЖЕННЯ У МЕНЮ ШКІЛ
Анотація
Дослідженнями стану організації шкільного харчування в Україні було виявлено ряд суттєвих проблем, які стали підґрунтям для глобального реформування системи шкільного харчування у 2020 році. Сьогодні удосконалення системи шкільного харчування в Україні спрямоване на виховання культури та правильних харчових звичок, зміцнення здоров’я, гармонійний фізіологічний розвиток дитини та здійснюється відповідно до Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища в Новій українській школі. Це стає можливим завдяки комплексному підходу в цій сфері, що враховує медичні, правові, соціальні, фінансові і технологічні аспекти. Однак поступове впровадження реформи показало, що незадоволеність шкільним харчуванням дітей та їхніх батьків досі існує. Особливо це стосується групи страв з бобових, які, з одного боку, є важливою складовою раціону завдяки високій харчовій і біологічній цінності та обов’язково мають бути включені раз на тиждень в шкільне меню, а з іншого, користуються найменшою популярністю серед учнівської молоді. Згідно з нашими спостереженнями, проблема відмови школярів від споживання страв з бобових та пов’язаних з цим втратами готової продукції до 92% у вигляді харчових відходів має системний характер. Опосередковано це підтверджується виявленими фактами виключення з меню різних шкіл страв з бобових. Відповідно до проведених анонімних добровільних опитувань учнів всіх вікових груп нами було виявлено тенденцію зменшення бажання споживати страви з бобових з нового чотиритижневого меню зі зниженням віку дітей, а також закономірність їхньої різко негативної реакції наці страви через виражений специфічний запах і смак основної сировини. На підставі цього нами запропоновано нові підходи в приготуванні страв з бобових. Вони включали в себе створення кулінарної продукції із сировинним складом, органолептичними показниками, способом оформлення зовнішнього вигляду, подачею, фірмовою назвою, які би не мали асоціацій із бобовими. Результатом досліджень та відпрацювань стали дві удосконалені страви – «Чарівні фалафельнички» та «Бананові феєрверки», які отримали максимальну оцінку під час дегустації школярами. Перша являла собою фалафель з вареного нуту з використанням широкого спектру прянощів та спецій, а друга – оладки з квасолі з додаванням банана та кураги. На нові страви було розроблено проєкт технологічних карток та план НАССР з впровадження нових страв в шкільне меню. Розрахунками очікуваного економічного ефекту було доведено, що впровадження удосконалених страв дозволить ефективніше використовувати державне фінансування за рахунок зменшення втрат на 75% на рік з однієї школи (на прикладі КУ ССШ І-ІІІ ступенів №29, м. Суми). При цьому зниження кількості неспожитих страв у вигляді харчових відходів на 3390 кг на рік сприятиме зменшенню негативного впливу на навколишнє середовище.
Посилання
2. Batlle-Bayer, L., Bala, A., Aldaco, R., Vidal-Monés, B., Colomé, R., &Fullana-i-Palmer, P. (2021). Anexplorative assessment of environmental and nutritional benefits of introducing low–carbon meals to Barcelona schools. Science of The Total Environment, 756, 143879. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.143879
3. Berzin, V. I., & Stelmakhivska, V. P. (2018). Hygienic aspects of the problem of school age children feeding in modern conditions.Health of Society,7(2), 87–90. https://doi.org/10.22141/2306-2436.7.2.2018.137733
4. Clubei, S., Pogorelova, K., Saltykova, H., Gnyloskurenko, G., &King, E. (2021). Exploration of factors of formation of food habits and modern tendencies of school food at children of different age. Ukrainian Scientific Medical Youth Journal, 121 (1), 70-82. https://doi.org/10.32345/usmyj.1(121).2021.70-82
5. Cohen, J. F. W., Richardson, S., Austin, S. B., Economos, C. D., &Rimm, E. B. (2013). School Lunch Waste Among Middle School Students. American Journal of Preventive Medicine, 44 (2), 114-121. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2012.09.060
6. Halushko N. A. Evolution of nutrition system of the population of independent Ukraine. Ukrainian Journal of Modern Toxicological Aspects. 2018. Vol. 82-83, no. 2-3. P. 107–117. https://doi.org/10.33273/2663-4570-2018-82-83-2-3-107-117
7. Heiko, L., & Yurochko, T. (2020). Healthy diet policy for children of early school age in ukraine: literature review. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, (15-16), 81. https://doi.org/10.32702/2306-6814.2020.15-16.81
8. Höijer, K., Lindö, C., Mustafa, A., Nyberg, M., Olsson, V., Rothenberg,E., Sepp, H., &Wendin, K. (2020). Health and Sustainability in Public Meals – An Explorative Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(2), 621. https://doi.org/10.3390/ijerph17020621
9. Hozak S. V., Yelizarova O. T., Stankevych T. V., &Parats A. M. (2017). Faktychne kharchuvannia suchasnykh shkoliriav ta yoho vplyv na rozumovu pratsezdatnist i vtomu [Factual nutrition of modern schoolchildren and its impact on mental efficiency and fatigue]. Dovkillia ta zdorovia, (3 (83)), 29-33. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/faktichne-harchuvannyasuchasnih-shkoliryav-ta-yogo-vpliv-na-rozumovu-pratsezdatnist-i-vtomu (in Ukrainian)
10. Johnston, J. L., Fanzo, J. C., &Cogill, B. (2014). Understanding Sustainable Diets: A Descriptive Analysis of the Determinants and Processes That Influence Diets and Their Impact on Health, Food Security, and Environmental Sustainability. Advances in Nutrition, 5 (4), 418-429. https://doi.org/10.3945/an.113.005553
11. Katz, D.L., &Meller,S. (2014). Can We Say What Diet Is Best for Health? Annual Review of Public Health, 35 (1), 83-103. URL: https://doi.org/10.1146/annurev-publhealth-032013-182351
12. Malisova, O., Vlassopoulos, A., Kandyliari, A., Panagodimou, E., &Kapsokefalou, M. (2021). Dietary Intake and Lifestyle Habits of Children Aged 10-12 Years Enrolled in the School Lunch Program in Greece: A Cross Sectional Analysis. Nutrients, 13 (2), 493. https://doi.org/10.3390/nu13020493.
13. Martone, D., Roccaldo, R., Censi, L., Toti, E., Catasta, G., D’Addesa, D., Carletti, C., Censi, L., D’Addesa, D., D’Amicis, A., Angelini, V., Bevilacqua, N., Catasta, G., Fabbri, I., Galfo, M., Martone, D., Roccaldo, R., Toti, E., Spinelli, A., Spizzichino, L. (2013). Food consumption and nutrient in take in Italian schoolchildren: results of the ZOOM8 study. International Journal of Food Sciences and Nutrition, 64 (6), 700-705. https://doi.org/10.3109/09637486.2013.775226
14. Moreno, L., Sarría, A., &Popkin, B. (2002). The nutrition transition in Spain: a European Mediterranean country. European Journal of Clinical Nutrition, 56 (10), 992-1003. https://doi.org/10.1038/sj.ejcn.1601414
15. Pro zatverdzhennia Hihiienichnykh vymoh do vyrobnytstva ta obihu kharchovykh produktiv na potuzhnostiakh, roztashovanykh u zakladakh zahalnoi serednoi osvity, Nakaz Ministerstva rozvytku ekonomiky, torhivli ta silskoho hospodarstva Ukrainy № 2532 (2021) [On the approval of Hygienic requirements for the production and circulation of food products at facilities located in general secondary education institutions, Order of the Ministry of Economic Development, Trade and Agriculture of Ukraine No. 2532] URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1275-20#Text (in Ukrainian).
16. Pro zatverdzhennia norm ta Poriadku orhanizatsii kharchuvannia u zakladakh osvity ta dytiachykh zakladakh ozdorovlennia ta vidpochynku, Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 305 (2023) [On the approval of norms and the Procedure for the organization of meals in educational institutions and children's health and recreation institutions, Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 305] URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/305-2021-п#Text (in Ukrainian).
17. Pro zatverdzhennia Sanitarnoho rehlamentu dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity, Nakaz Ministerstva okhorony zdorovia Ukrainy № 2205 (2022) [On the approval of the Sanitary Regulations for general secondary education institutions, Order of the Ministry of Health of Ukraine No. 2205]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1111-20#Text (in Ukrainian).
18. Pryadko, O., Butenko, A., & Tkachuk, V. (2021). Analiz ratsionu shkilnoho kharchuvannia [Analysis of the nutritional value of school food]. Tovaroznavchyi visnyk, 1(14), 58–64. https://doi.org/10.36910/6775-2310-5283-2021-14-6(in Ukrainian)
19. Reforma shkilnoho kharchuvannia: rozbyraiemo osnovni zminy – Nakypilo. [Reform of school nutritions: we analyze the main changes]. URL: https://nakipelo.ua/ru/foodschool (in Ukrainian)
20. Rezultaty opytuvannia: zadovolenist batkiv ta uchniv shkilnym kharchuvanniam [Pres-reliz]. (2020). [Survey results: parents' and schoolchildren's satisfaction with school nutrition] Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/2020/09/14/Rezultaty%20opytuvannya%20KHARCHUVANNYAM.pdf (in Ukrainian)
21. Ribal, J., Fenollosa, M. L., García-Segovia, P., Clemente, G., Escobar, N., &Sanjuán, N. (2015). Designing healthy, climate friendly and affordable school lunches. The International Journal of Life Cycle Assessment, 21 (5), 631-645. https://doi.org/10.1007/s11367-015-0905-8.
22. Rojas, A., Valley, W., Mansfield, B., Orrego, E., Chapman, G. E., & Harlap, Y. (2011). Toward Food System Sustainability through School Food System Change: Think &Eat Green@Schooland the Making of a Community-University Research Alliance. Sustainability, 3 (5), 763-788. https://doi.org/10.3390/su3050763
23. Rossi, L., Ferrari, M., Martone, D., Benvenuti, L., De Santis, A. (2021). The Promotions of Sustainable Lunch Meals in School Feeding Programs: The Case of Italy. Nutrients, 13 (5), 1-3. https://doi.org/10.3390/nu13051571
24. Rozpochala robotu platforma pro zdorove kharchuvannia u shkolakh «Znaimo» [Pres-reliz]. (2021). [The platform on healthy eating in schools «Znaimo» has started work] Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/rozpochala-robotu-platforma-pro-zdorove-harchuvannya-u-shkolah-znayimo (in Ukrainian)
25. Sánchez-Villegas, A., Bes-Rastrollo, M., Martínez-González, M. A., &Serra-Majem, L. (2005). Adherenceto a Mediterrane аn dietary pattern and weight gainin a follow-upstudy: the SUN cohort. International Journal of Obesity, 30 (2), 350-358. https://doi.org/10.1038/sj.ijo.0803118
26. Skapa, T. V. (2021). Pryntsypovi zminy, shcho zaprovadzhuie reforma kharchuvannia [Pres-reliz] [Fundamental changes that introduces the nutritional reform]. Ministerstvo okhorony zdorovia Ukrainy. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2021/23.04/Pryntsypovi%20zminy_shcho%20zaprovadzhuye%20reforma%20kharchuvannya_Tetyana%20Skapa.pdf (in Ukrainian)
27. Skurykhyn, Y. M., & Volharev, M. N. (Red.). (1987). Khymycheskyi sostav pyshchevykh produktov: Kn. 1. Spravochnye tablytsy soderzhanyia osnovnykh pyshchevykh veshchestv y enerhetycheskoi tsennosty pyshchevykh produktov, 2-e yzd., pererab. y dop. [Chemical composition of food products: Book. 2. Reference tables for the content of basic nutrients and energy value of food products]. Moscow: Ahropromyzdat.
28. Smith, S. L., & Cunningham-Sabo, L. (2013). Food choice, plate waste and nutrient in take of elementary- andmiddleschool students participating in the US National School Lunch Program. Public Health Nutrition, 17 (6), 1255-1263. https://doi.org/10.1017/s1368980013001894.
29. Sobko, A., & Peresichna, S. (2022). Elaborating and Implementing Scientifically Reasonable School Breakfasts. Restaurant and hotel consulting. Innovations, 5 (1), 110-130. https://doi.org/10.31866/2616-7468.5.1.2022.260885.
30. Svystun T. V., Lianna A. S. (2017). Doslidzhennia rynku hromadskoho kharchuvannia ukrainy na prykladi orhanizatsii kharchuvannia shkoliariv [Study catering market of Ukraine on the example of the organization of school nutrition]. Food Industry Economics. T. 9, № 1. https://doi.org/10.15673/fie.v9i1.482(in Ukrainian)
31. Tekhnolohichni karty strav ta vyrobiv dlia kharchuvannia ditei vikom vid 6 do 18 rokiv u zakladakh osvity, dytiachykh zakladakh ozdorovlennia ta vidpochynku ta dytiachykh zakladakh sfery sotsialnoho zakhystu (Naukovyi zvit sanitarnoepidemiolohichnoi otsinky proiektu tekhnolohichnoi dokumentatsii № 8.2/2469 vid 06.09.2021 r.) [Technological maps of dishes and products for the nutrition of children aged 6 to 18 years in educational institutions, children's rehabilitation and recreation institutions, and children's institutions in the field of social protection (scientific report of the sanitaryepidemiological assessment of the technological documentation project No. 8.2/2469 dated 09/06/2021)]. (2021).
Derzhavna ustanova "Instytut hromadskoho zdorovia im. O.M.Marzeieva AMN Ukrainy". URL: https://znaimo.gov.ua/media/tehc/%D0%A2%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%20%D0%BD%D0%B0%20%D1%81%D1%82%D1%8-0%D0%B0%D0%B2%D0%B8%20%D1%82%D0%B0%20%D0%B2%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%B8.pdf(in Ukrainian)
32. Thorsen, A. V., Lassen, A. D., Andersen, E. W., Christensen, L. M., Biltoft-Jensen, A., Andersen, R., Damsgaard, C. T., Michaelsen, K. F., &Tetens, I. (2015). Plate waste and intake of school lunch based on the new Nordic diet and on packed lunches: a randomised controlled trialin 8- to 11-year-old Danishchildren. Journal of Nutritional Science, 4. https://doi.org/10.1017/jns.2015.3.
33. Top-3 problemy shkilnoho kharchuvannia v Ukraini – Natsionalna asotsiatsiia hromadskoho kharchuvannia (2021). [The top 3 problems of school nutrition in Ukraine – National Foodservice Assotiation]. https://nfa.org.ua/top-3-problemyshkilnogo-harchuvannya-v-ukrayini/ (in Ukrainian)
34. Trichopoulou, A., Costacou, T., Bamia, C., & Trichopoulos, D. (2003). Adherence to a Mediterranean Diet and Survival in a Greek Population. New England Journal of Medicine, 348 (26), 2599-2608. https://doi.org/10.1056/nejmoa025039.
35. Tur, J. A., Serra-Majem, L., Romaguera, D., &Pons, A. (2004). Does the diet of the Balearic population, a Mediterranean type diet, still provide adequate antioxidant nutrient intakes? European Journal of Nutrition, 44 (4), 204-213. https://doi.org/10.1007/s00394-004-0512-0.
36. UN General Assembly, Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development, 21 October 2015, A/RES/70/1, available at: https://www.refworld.org/docid/57b6e3e44.html
37. Willett, W., Rockström, J., Loken, B., Springmann, M., Lang, T., Vermeulen, S., Garnett, T., Tilman, D., DeClerck, F., Wood, A., Jonell, M., Clark, M., Gordon, L. J., Fanzo, J., Hawkes, C., Zurayk, R., Rivera, J. A., DeVries, W., MajeleSibanda, L., Murray, C. J. L. (2019). Food in the Anthropocene: the EAT–Lancet Commission on healthy diets from sustainable food systems The Lancet, 393 (10170), 447-492. https://doi.org/10.1016/s0140-6736(18)31788-4
38. Znaimo. (b. d.). znaimo: Platforma pro zdorove shkilne kharchuvannia. [Znaimo: platform about healthy school nutrition]. https://znaimo.gov.ua (in Ukrainian)