ОПТИМІЗАЦІЯ МІКРОКЛІМАТУ В НАВЧАЛЬНИХ ЛАБОРАТОРІЯХ, АУДИТОРІЯХ ТА НАВЧАЛЬНО-ВИРОБНИЧИХ МОДУЛЯХ СНАУ ПРИ ПІДГОТОВЦІ АГРОІНЖЕНЕРІВ

Ключові слова: метеорологічні умови, мікроклімат, охорона праці, виробниче середовище, санітарно-гігієнічні норми, оптимальні норми, допустимі норми, фахівці з агроінженерії

Анотація

У закладах вищої освіти з настанням опалювального сезону нерідко виникають проблеми щодо забезпечення та дотримання санітарно-гігієнічних показників мікроклімату. Забезпечення комфортного мікроклімату, належного теплового режиму, вентиляції приміщень є ключовими питаннями для керівників закладів вищої освіти. Науково-педагогічні та педагогічні працівники, здобувачі вищої освіти, лаборанти виконують розумову роботу. Розумові навантаження пов’язані з отриманням і переробкою інформації, активізацією процесів мислення, уваги, пам’яті, напруженням сенсорного апарату. Фізіологічною особливістю розумової діяльності є мала рухливість і вимушена одноманітна поза. Перебуваючі у навчальних корпусах викладачі, студенти і співробітники знаходяться у тепловій взаємодії з навчально-виробничим середовищем. Недотримання санітарно-гігієнічних вимог до параметрів мікроклімату погіршує сприйняття і засвоєння інформації, а також призводить до погіршення здоров’я науково-педагогічних працівників і здобувачів освіти. Тому створення оптимальних мікрокліматичних умов у навчальних аудиторіях, лабораторіях і кабінетах дозволяє не порушувати терморегуляцію організму людини, внаслідок чого зберігається здоров’я та висока продуктивність праці. Крім того, забезпечення комфортних умов праці під час повномаштабної війни з РФ є одною з найскладніших задач для багатьох навчальних закладів. У Сумському національному аграрному університеті відповідальність за створення здорових та безпечних умов праці, забезпечення своєчасного виконання комплексних заходів щодо досягнення встановлення нормативів безпеки, гігієни праці та виробничого травматизму, професійних захворювань і аварій відповідно до вимог Закону України «Про охорону праці» несуть ректор, директори фахових коледжів та начальник відділу охорони праці. Керівник закладу уживає заходів щодо приведення інженерно-технічних комунікацій, устаткування, обладнання у відповідність до чинних стандартів, правил та норм. У сатті проведено аналіз стану забезпечення нормативних метеорологічних та комфортних умов навчально-виробничого середовища в лабораторіях, аудиторіях та навчально-виробничих модулях інженерно-технологічного факультету СНАУ та розглянуто шляхи їх поліпшення для якісної підготовки фахівців з агроінженерії.

Посилання

1. DSP 3.3.6.042-99 Sanitarni normy mikroklimatu vyrobnychykh prymishchen [DSP 3.3.6.042-99 Sanitary norms of industrial premises]. Kyiv: Ministerstvo okhorony zdorovia Ukrainy, 42, 10 (in Ukrainian).
2. Kokun, O. M. (2004). Optymizatsiia adaptatsiinykh mozhlyvostei liudyny: psykho-fiziolohichnyi aspekt zabezpechennia diialnosti [Optimizing a person's adaptive capabilities: the psycho-physiological aspect of ensuring activity]. Kyiv: Milenium, 265 (in Ukrainian).
3. Kolektyvnyi dohovir mizh robotodavtsem ta profspilkovym komitetom profspilkovoi orhanizatsii vykladachiv SNAU profspilky pratsivnykiv osvity i nauky Ukrainy na 2023-2026 roky [Collective agreement between the employer and the trade union committee of the trade union organization of teachers and employees of SNAU of the trade union of education and science workers of Ukraine for the years 2023-2026]. Sumy: SNAU, 67 (in Ukrainian).
4. Kulchynskyi, O. V. (2010). Okhorona pratsi v zakladakh osvity: navch. posib. [Occupational health and safety in educational institutions: a textbook]. Novosanzharsk: Viddil osvity Novosanzharskoi RDA, 127 (in Ukrainian).
5. Petrenko, N. V. (2012). Vyvchennia fizychnoi ta rozumovoi pratsezdatnosti studentiv: teoretychnyi aspekt problemy [Examination of the physical and mental health of University students: a theoretical perspective]. Sumy: SDPU im. A.S. Makarenka, 179–182. (in Ukrainian).
6. Pro okhoronu pratsi: Zakon Ukrainy № 2694-XII [On labor protection: Law of Ukraine No. 2694-XII]. Kyiv: Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 49, 668 (in Ukrainian).
7. Savelenko, I. V., Petrova, K. H., Kotysh, A. I., Sirikov, O. I. (2023). Optymizatsiia parametriv mikroklimatu v navchalnykh zakladakh z systemamy lokalnoi rekuperatsii povitria [Optimization of Microclimate Parameters in Educational Institutions with air Local Recovery Systems]. Tsentralnoukrainskyi naukovyi visnyk: Tekhnichni nauky, 7(38), 123–129 (in Ukrainian). https://doi.org/10.32515/2664-262X.2023.7(38).2.123-129
8. Tymosh, I. M. (2013). Osnovy fiziolohii ta psykholohii pratsi: navch. posib. [Basics of physiology and psychology of work: a textbook]. Ternopil: Ekonomichna dumka, 366 (in Ukrainian).
9. Zelenenko, N. O. (2017). Osoblyvosti ta vzaiemozviazok poniat fizychna ta rozumova pratsezdatnist [Peculiarities and relationship of the concepts of physical and mental capacity]. Rozvytok Yevropeiskoho prostoru ochyma molodi: ekonomichni, sotsialni ta pravovi aspekty, 2465–2469 (in Ukrainian).
Опубліковано
2024-07-19
Як цитувати
Хурсенко, С. М., & Семерня, О. В. (2024). ОПТИМІЗАЦІЯ МІКРОКЛІМАТУ В НАВЧАЛЬНИХ ЛАБОРАТОРІЯХ, АУДИТОРІЯХ ТА НАВЧАЛЬНО-ВИРОБНИЧИХ МОДУЛЯХ СНАУ ПРИ ПІДГОТОВЦІ АГРОІНЖЕНЕРІВ. Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія: Механізація та автоматизація виробничих процесів, (2 (56), 101-107. https://doi.org/10.32782/msnau.2024.2.14