АНАЛІЗ ЕНЕРГОВИТРАТ СТИСКУВАННЯ ПРИРОДНОГО ГАЗУ В АВТОМОБІЛЬНІЙ ГАЗОНАПОВНЮВАЛЬНІЙ КОМПРЕСОРНІЙ СТАНЦІЇ З ГАЗОГІДРАТНИМ АКУМУЛЯТОРОМ
Анотація
Нині зміни, які відбуваються в агропромисловому комплексі України потребують розробки та створення нових технологій заправки сільськогосподарських машин, автомобілів та вдосконалення наявних технологій заправки цього транспорту стиснутим природним газом. До відновлюваних газів належать горючі гази, які отримані з відновлюваних джерел енергії, серед них біометан (СН4) – аналог природного газу, доведений до його якості. Перевага біометану перед природним газом в тому, що це відновлюваний ресурс. Його отримують з біомаси шляхом анаеробного зброджування і далі збагачують до вмісту 95–98 % метану. Натепер актуальним питанням є використання новітніх газогідратних технологій заправки сільськогосподарської техніки та автомобілів з використанням природного газу та біометану на автомобільних газонаповнювальних компресорних станціях (АГНКС). Підвищення ефективності компресорної установки для АГНКС при неоднаковому споживанні природного газу на заправку в денний і нічний періоди доби можливо шляхом застосування газогідратного акумулятора (ГА). У роботі надано схемно–технологічне рішення та описано принцип дії ГА для АГНКС. Приведено методику визначення енерговитрат при газогідратній термокомпресії природного газу для АГНКС–ГА. Проаналізовано енерговитрати газогідратного і компресорного стискування природного газу для АГНКС–ГА при змінні початкової температури газу та витраті природного газу від 850 до 1600 м3/год. Рохраховані енерговитрати в ГА при газогідратному стискуванні менші, ніж при компресорному стискуванні природного газу на 10–15 %. Розроблено методику визначення енерговитрат в ГА, для АГНКС–ГА коли утворення газогідратів здійснюється в одному об’ємі а плавлення їх в іншому об’ємі та виконано порівняльний аналіз газогідратного і компресорного стискування природного газу. З’ясовано, що потужність енерговитрат в ГА менше, ніж компресорне стискування природного газу, внаслідок рознесення в часі процесів утворення і плавлення газогідратів. Виконано також аналіз енерговитрат на стискування природного газу, важливих для практики значень змін його початкових параметрів: тиску від 1,2 МПа, температури від +18 °С. З’ясовано, що застосування ГА в АГНКС дозволяє не тільки зробити більш рівномірним добове навантаження на обладнання АГНКС, а також підвищити ефективність і зменшити її енергоспоживання. Показано, що енерговитрати газогідратного стискування газу в ГА можуть бути меншими, ніж при компресорному стискуванні тільки при певному значенні початкових температур, тисків та витрати природного газу.
Посилання
2. Havrysh V. I. (2006). Otsinka efektyvnosti zastosuvannia avtomobilnykh hazonapovniuvalnykh kompresornykh stantsii u silskohospodarskomu vyrobnytstvi [Estimation of efficiency of application of automobile gas-filling compressor stations in agricultural production]. Bulletin of Agrarian Science of the Black Sea Coast. Vol. No. 4. P. 66–71. (in Ukrainian).
3. Heletukha H. H., Kucheruk P. P. & Matveev Yu. B. (2014). Perspektyvу proyzvodstva y yspolzovanyia byometana v Ukrayne [Prospects for the production and use of biomethane in Ukraine]. UAB analytical note. № 11. 44 p. (in Ukrainian).
4. Hrudz V. Ia., Hrudz Ya. V., Kostiv V. V. & Mykhalkiv V. B. (2014). Avtomobilni hazonapovniuvalni kompresorni stantsii (AHNKS): monohrafiia [Automobile gas filling compressor stations (AGNKS)]. Ivano-Frankivsk : Lileya-NV. 320 p. (in Ukrainian).
5. ULR: https://doi.org/10.15673/0453-8307.4/2014.28049.
6. ULR: https://economics.segodnya.ua/ua/economics/business/avtoparki-hotyat-perevesti-na-metan-na-gaze-mozhno- sekonomit-polceny-avto-1481276.html. (in Ukrainian).
7. Kholomeniuk M. V. (2013). Kompresorni ustanovky. navch. рosobnyk [Compressor installations]. D : National Mining University. 51 р. (in Ukrainian).
8. Klymenko V. V. & Bosyi M. V. (2019). Patent na korysnu model Ukrainy № 134025 MPK F04V1/00, F25VJ1/00 Sposib zapravky avtomobilnoho transportu pryrodnym hazom [Method of refueling motor transport with natural gas]. u201812187; declared 12/10/2018; publ. 25.04.2019. bldg. No. 8 (in Ukrainian).
9. Klymenko V. V., Bosyi M. V., Aulin V. V., Filimonikhina I. I., Lysenko S. V. & Hrynkiv A. V. (2021). Enerhoefektyvnist zapravky avtomobilnoho transportu stysnutym pryrodnym hazom pry vykorystanni hazohidratnoho akumuliatora [Energy efficiency of gas station refueling with com–pressed natural gas when using a gas hydrate battery]. Central Ukrainian Scientific Bulletin. Technical sciences. No. 4(35). Р. 198–207. (in Ukrainian). ULR: https://doi.org/10.32515/2664-2 62X.2021.4(35).198–207.
10. Klymenko V. V., Bosyi M. V., Parafiinyk V. P. & Prylypko S. O. (2014). Hazoturbinnyi pryvid z hazohidratnym dotyskuvachem palyvnoho hazu [Gas turbine drive with gas-hydrated fuel gas distributor]. Refrigeration Engineering and Technology. No. 4 (150). P. 37–40. (in Ukrainian).
11. Klymenko V. V., Bosyi M. V., Smirnov A. V. & Prylypko S. O. (2014). Analiz enerhospozhyvannia v hazohidratnomu dotyskuvachi palyvnoho hazu dlia hazoturbinnoho pryvodu [Analysis of energy conservation in gas–hydrate pre–firing gas for gas-turbine drive]. Scientific Journal of Geology. Mining. Oil and gas on the right. Energy. No. 1(3). Р. 241–251. (in Ukrainian).
12. Klymenko V. V., Bosyi M. V., Yakymenko M. S. & Martynenko V. V. (2017). Application of gas hydrated battery in automobile gas-containing compressor station. International research and practice conference “Modern methods, innovations, and experience of practical application in the field of technical sciences”: Conference proceedings, December 27-28. Radom: Izdevnieciba “Baltija Publishing”. Р. 156–159. [in Poland].
13. Klymenko V. V., Bosyi M. V., Yakymenko M. S. & Martynenko V. V. (2019). Patent na model corisna. Ukraina № 134041 MPK F04V41/00 Kompresorna ustanovka dlia avtomobilnykh hazozapravnykh stantsii [Compressor unit for automobile gas filling stations]. u201812267; publ 25.04.2019. bul. No. 8 (in Ukrainian).
14. Mateichyk V. P., Zakharchuk V. I., Kozachuk I. S. & Zakharchuk O. V. (2008). Osoblyvosti vykorystannia pryrodnoho hazu yak motornoho palyva dlia transportnykh zasobiv [Features of the use of natural gas as a motor fuel for vehicles]. Bulletin of the National Transport university. K. : NTU. P. 127–130 [in Ukrainian].
15. Mykhalkin V. B. (2018). Pidvyshchennia enerhoefektyvnosti ta znyzhennia sobivartosti zapravky stysnenym hazom na AHNKS [Improving energy efficiency and reducing the cost of refueling with compressed gas at CNG stations]. International scientific journal «Interscience». Vol. 3. No. 10 (50). P. 18–20. (in Ukrainian).
16. Pedchenko M. M. (2014). Hidratoutvorennia vuhlevodnevykh haziv. monohrafiia: [Hydration of hydrocarbon gases]. Poltava: PoltNTU. 182 р. (in Ukrainian).
17. Pivniak H. H., Kryzhanivskyi Yu. I., Onyshchenko V. O., Bondarenko V. I. & Vytiaz O. Y. (2015). Hazohidryty. Hidratoutvorennia ta osnovy rozrobky ha-zovykh hidrativ: monohrafiia. [Gas hydrates. Hydrate formation and basics of gas hydrate development]. Dnepropetrovsk : Lithographer. 219 р. (in Ukrainian).
18. Sloan E. D. & Koch C. A. (2008). Clathrate hydrates of natural gases. CRC Press. 752 р. [in USA].
19. Tymofieiev I. (2020). Avtoparky khochut perevesty na metan: na hazi mozhna zaoshchadyty pivtsiny avto [Fleets want to convert to methane: gas can save half the price of a car]. October 8.
20. Zakharchuk O. V. (2014). Obgruntuvannia ekonomichnoi efektyvnosti pereobladnannia kolisnoho traktora dlia roboty na pryrodnomu hazi. Naukovi zapysky [Substantiation of economic efficiency of wheel reequipment tractor for work on natural gas]. Interuniversity collection in the field of “Engineering Mechanics”. Issue 46. Р. 190–194. (in Ukrainian).