ОЦІНКА НАДІЙНОСТІ ЕЛЕМЕНТІВ ТРАНСМІСІЇ ВАНТАЖНОГО АВТОМОБІЛЯ ПРИ ДІЇ ЗМІННОГО НАВАНТАЖЕННЯ
Анотація
Міцністні і втомні властивості є найбільш цінними механічними характеристиками гуми як конструкційного матеріалу. Для практики найцікавіше питання роботоздатності виробу та діапазону зміни його фізико-механічних параметрів при заданих умовах впливу середовища та режиму експлуатації. Інтерес до проблем міцності та втоми гуми в останній час значно зріс у зв’язку з широким впровадженням у практику різних виробів, що несуть великі силові вантажі. Тому вивченню ефектів старіння, втоми та руйнування гум присвячені численні теоретичні та експериментальні дослідження. У виданих останнім часом монографіях підбивається підсумок багаторічних теоретико-експериментальних досліджень проблем міцності полімерних тіл і значна увага в цих роботах приділена гумі. При тривалій дії статичних чи знакозмінних навантажень у гумі можуть накопичуватися незворотні механіко-хімічні зміни. Таке накопичення зазвичай називають втомним процесом або втомою, а руйнування зразка в результаті його дії – втомним руйнуванням. У ході тривалого вивчення цього процесу розроблені для характеристики окремих його елементів специфічні терміни. Так, час роботи деталі від початку експлуатації до виходу з ладу називають довговічністю, витривалістю або терміном служби. Однак у масивних гумових виробах виявити тріщину надзвичайно складно, а після першої видимої тріщини ресурс наробітку деталі досягає 30% і більше загального терміну служби. З урахуванням викладеного вище, визначимо вплив форми імпульсу тиску, що «біжить» з постійною швидкістю, на напружено-деформований стан порожнистого циліндра в межах пружності, так як описані вище елементи трансмісії автомобіля повинні працювати пружно. Для розрахунку втомного руйнування гумових елементів трансмісії приймемо наступні припущення: в матеріалі є велика кількість різних дефектів і недосконалостей структури з різним ступенем небезпеки; із збільшенням об’єму деталі ймовірність наявності небезпечного дефекту зростає; міцність деталі визначається найнебезпечнішим дефектом. У вихідному напруженому матеріалі гумового елементу також існують різні дефекти, що виникають в результаті механічного та теплового впливу або технології виготовлення, недосконалості структури (домішки в навантаженні та інгредієнтах гумової суміші), погане диспергування наповнювача або вулканізація, місця концентрації залишкових напружень і т.п. Такі недосконалості матеріалу є осередками мікротріщин, що дають початок руйнуванню навантаженої деталі. Імовірність розвитку тріщини з найнебезпечнішого дефекту може бути задовільно описана у межах класичної теорії математичної статистики.
Посилання
2. L. Bockstal, T. Berchem, Q. Schmetz, A. Richel, Devulcanisation and reclaiming of tires and rubber by physical and chemical processes: A review, J. Clean. Prod. 236 (2019), 117574, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.07.049.
3. H.R. Karimi, M.R.M. Aliha, E. Khedri, A. Mousavi, S.M. Salehi, P.J. Haghighatpour, P. Ebneabbasi, Strength and cracking resistance of concrete containing different percentages and sizes of recycled tire rubber granules, J. Build. Eng. 67 (2023), 106033, https://doi.org/10.1016/j.jobe.2023.106033.
4. N.S. Mashaan, M.R. Karim, N.S. Mashaan, M.R. Karim, Waste tyre rubber in asphalt pavement modification Waste tyre rubber in asphalt pavement modification, 8917 (2014) 5–9. https://doi.org/10.1179/1432891714Z.000000000922.
5. T. Wang, F. Xiao, S. Amirkhanian, W. Huang, M. Zheng, A review on low temperature performances of rubberized asphalt materials, Constr. Build. Mater. 145 (2017) 483–505, https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2017.04.031.
6. S. Amid, A. Foroutan, S. Dessouky, H. Mork, A. Kavussi, The use of high content of fine crumb rubber in asphalt mixes using dry process, Constr. Build. Mater. 222 (2019) 643–653, https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2019.06.180.
7. K. Liu, K. Zhang, X. Shi, Performance evaluation and modification mechanism analysis of asphalt binders modified by graphene oxide, Constr. Build. Mater. 163 (2018) 880–889, https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2017.12.171.