ВИКОРИСТАННЯ ТРАКТОРНИХ ПРИЧЕПІВ У ЛОГІСТИЦІ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ

Ключові слова: тракторний транспортний агрегат, автомобілі-самоскиди, номінальна вантажопідйомність, гранична відстань, причепи та напівпричепи, питомий опір

Анотація

У статті розглянуті питання використання тракторних транспортних засобів в логістиці аграрних підприємств. Визначені граничні відстані використання тракторів з причепами та напівпричепами в порівнянні з автомобілями, що донедавна масово використовувалися в сільському господарстві. Знайдено аналітичний вираз по визначенню тягового опору тракторного потягу. З’ясовано можливі витрати палива деякими тракторними агрегатами. Визначені правила та принципи формування тракторних транспортних агрегатів при перевезенні вантажів різних класів. Обґрунтовані рекомендації по використанню спеціалізованих причепів при транспортуванні різних типів вантажів. Сучасний тракторний транспортний агрегат являє собою високоефективний транспортний засіб, який може транспортувати вантажі не тільки в середині господарства на невеликі відстані до 3…5 км. Трактор з причепом чи напівпричепом в сучасних умовах може ефективно перевозити вантажі на відстані вдвічі більші від заявлених вище. Це твердження ґрунтується на результатах досліджень українських науковців. Сучасний тракторний причіп чи напівпричіп, виготовлений із високоякісної сталі, має гальмівну, гідравлічну і електричну системи. Може обладнуватися системами як автономного завантаження так і розвантаження. Зазвичай має прямокутну форму кузова з відкритим, закритим або напіввідкритим верхом. Може перевозити як сипкі, так і монолітні вантажі, транспортувати як деревину, так і живих тварин. На ходу підбирати прямокутні або круглі тюки соломи чи сіна, вантажити їх на свою платформу і доставляти до місця зберігання. При цьому тракторні причепи і напівпричепи зберегли в своїй основі просту і надійну конструкцію. Можливість завантаження з різних боків або зверху та можливість розвантаження на три сторони не виходячи з кабіни трактора. В логістиці сільськогосподарських підприємств тракторні транспортні агрегати мали обмежене використання. Однак із збільшенням вантажопідйомності причіпної техніки, вдосконаленням способів з’єднання з трактором вони стали завойовувати все більшу популярність серед аграріїв. Все частіше тракторні потяги використовують при масових перевезеннях різних вантажів. Все більше на них розраховують при збиранні зернових і технічних культур. Все частіше такі транспортні агрегати включаються в логістику перевезень вантажів з невеликою питомою щільністю.

Посилання

1. Burlay O. I., Verhun M. H., & Kotelyanets V. I. (1993). Orhanizatsiya perevezennya vantazhiv u silskomu hospodarstvi [Organization of cargo transportation in agriculture]. Zhytomyr, 162 p. (in Ukrainian).
2. Buzovskyy Ye. A., & Vasylenko V. H. (1989). Vysokoefektyvne vykorystannya transportu APK [Highly efficient use of agricultural machinery transport]. Kyiv, 144 p. (in Ukrainian).
3. Ekspluatatsiya mashynno-traktornoho parku v ahrarnomu vyrobnytstvi / [V. Yu. Ilchenko, P. I. Karasov, A. S. Limont ta in.]; za red. V. Yu. Ilchenka. (1993). [Operation of the machine and tractor fleet in agricultural production]. Kyiv, Urozhay. 288 p. (in Ukrainian).
4. Fryshev S. H. Melnyk I. I., & Bondar S. M.: za red. prof. S. H. Frysheva. (2007). Zahalnyy kurs transportu: navch. posibnyk [General course of transport: education. manual]. Nizhyn. 62 p. (in Ukrainian).
5. Fryshev S. H., Dokunikhin V. Z., & Kozupytsya S. I. (2010). Transportnyy protses v APK: Posibnyk dlya samostiynoyi roboty studentiv [Transport process in the agricultural sector: A guide for students' independent work]. Kyiv. 460 p. (in Ukrainian).
6. Herelytsya R. O. (2008). Ekolohichnyy faktor v transportniy lohistytsi APK [Ecological factor in transport logistics of the agricultural sector]. Aktualni problemy suchasnoyi nauky: materialy 5-oyi Vseukr. internet-konf. Kyiv. pp. 11-14. (in Ukrainian).
7. Herelytsya R. O. (2008). Osoblyvosti transportnoyi lohistyky pidpryyemstv APK [Peculiarities of transport logistics of agro-industrial complex enterprises]. Formuvannya stratehiyi rozvytku rehionalnoho APK: materialy 4-oyi mizhfakultetskoyi nauk.-prakt. konf. molodykh vchenykh. Zhytomyr. pp.187-189. (in Ukrainian).
8. Hutorov O. I., & Prozorova N. V. (2011). Transportna lohistyka v silskohospodarskykh pidpryyemstvakh [Transport logistics in agricultural enterprises]. Formuvannya rynkovoyi ekonomiky: zb. nauk. pr. u 2 ch. Kyiv, KNEU. pp. 139-148. (in Ukrainian).
9. Kotelyanets V. I. (1999). Transportnyy faktor v APK [Transport factor in the agricultural sector]. Kyiv. 28 p. (in Ukrainian).
10. Melnyk I. I., Babiy V. P., & Marchenko V. V. (2000). Optymizatsiya upravlinnya mashynno-traktornym parkom [Optimization of the management of the machine and tractor park]. Kyiv, NAU. 38 p. (in Ukrainian).
11. Nechyporenko K. V. (2013). Problemy rozvytku transportnoyi lohistyky silskohospodarskykh tovarovyrobnykiv [Problems of development of transport logistics of agricultural commodity producers]. Ekonomichni nauky. Seriya «Oblik i finansy». Zbirnyk naukovykh prats. Lutsk. pp. 40-46. (in Ukrainian).
12. Potapova N. A. (2010). Systemni kharakterystyky lohistyky APK [System characteristics of the logistics of agricultural industry]. Visnyk NU «Lvivska politekhnika». Lviv. № 690. pp. 694-702. (in Ukrainian).
13. Spaskyy H. V. (2018). Rozvytok transportnoyi lohistyky na pidpryyemstvakh silskoho hospodarstva zakhidnykh rehioniv Ukrayiny [Development of transport logistics at the agricultural enterprises of the western regions of Ukraine]. Ekonomika APK. № 11. pp. 65-74. (in Ukrainian).
14. Sposib reyestratsiyi ekspluatatsiynykh parametriv roboty mashynno-traktornykh ahrehativ [Method of registration of operational parameters of machine-tractor units]: pat. 129047 Ukrayina: G01D21/00. № u 2018 01450; zayavl. 14.02.2018; opubl. 25.10.2018, Byul. № 20. 6 p. (in Ukrainian).
15. Traktory dlya silskoho hospodarstva. Sytuatsiya na rynku Ukrayiny ta ohlyad firm – produtsentiv traktornoyi tekhniky v sviti. (Tematychnyy dodatok). (1991). [Tractors for agriculture. The situation on the market of Ukraine and an overview of companies producing tractor equipment in the world. (Thematic application)]. Propozytsiya. № 11, pp. 70-80. (in Ukrainian).
16. Velychko O. P. (2015). Lohistyka v systemi menedzhmentu pidpryyemstv ahrarnoho sektoru ekonomiky: Monohrafiya [Logistics in the management system of enterprises in the agrarian sector of the economy: Monograph]. Dnipropetrovsk. 525 p. (in Ukrainian).
17. Verhun M. H. (2006). Problemy rozvytku silskoho transportu [Problems of the development of rural transport]. Ekonomika APK. №10, pp. 18-24. (in Ukrainian).
18. Verhun M. H. (2009). Transportnyy protses v APK: navch. posibnyk [Transport process in the agricultural industry: training. manual]. Zhytomyr, 192 p. (in Ukrainian).
Опубліковано
2024-11-21
Як цитувати
Ярошенко, П. М., & Арендаренко, В. М. (2024). ВИКОРИСТАННЯ ТРАКТОРНИХ ПРИЧЕПІВ У ЛОГІСТИЦІ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ. Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія: Механізація та автоматизація виробничих процесів, (3 (57), 86-91. https://doi.org/10.32782/msnau.2024.3.11