ДОСЛІДЖЕННЯ ВІЛЬНИХ КОЛИВАНЬ КОРПУСА ТРАНСПОРТНОГО ЗАСОБУ ПІД ЧАС РУХУ
Анотація
Коливання корпусу транспортного засобу відноситься до рухів та вібрацій, яким піддається сама конструкція транспортного засобу під час руху. Це можуть бути рухи та коливання, які відбуваються відносно основної структури або рами транспортного засобу. Під час руху транспортного засобу, особливо по дорогах з нерівним покриттям, корпус піддається різноманітним коливанням. Ці коливання можуть бути викликані нерівностями на дорозі, опором робочих органів, впливом сил вітру або іншими факторами. Види коливань корпусу можуть включати вертикальні коливання, що проявляються у вигляді підстрибування або рухів вгору-вниз; поздовжні качання, що відбуваються в напрямку руху транспортного засобу; горизонтально-поздовжні коливання корпусу, що з’являються внаслідок впливу бічних сил або рухів корпусу вгору-вниз; і поперечні коливання, відомі як бортове качання, коливання з боку на бік. Коливання корпусу можуть мати вплив на різні аспекти, такі як комфорт пасажирів, стійкість транспортного засобу, ефективність роботи робочих органів та загальну безпеку. Тому, вивчення та розуміння цих коливань є важливим завданням для розробників транспортних засобів та інженерів, що працюють над покращенням їх характеристик та функціональності. У цій статті ми провели детальний аналіз процесу коливання корпусу транспортного засобу під час руху. Дослідження охоплює вплив нерівностей дорожнього покриття та інших факторів на коливання корпусу. Виявлено, що під час руху транспортного засобу виникають різноманітні види коливань, такі як вертикальні коливання (підстрибування), поздовжні качання, горизонтально-поздовжні коливання корпусу і поперечні коливання (бортове качання). Проведений аналіз розглядає причини виникнення цих коливань та їх вплив на комфорт водія, пасажирів та стійкість транспортного засобу. Для більшого розуміння процесу коливання було здійснено математичний аналіз з метою подальшого моделювання та проведення експериментальних досліджень. Результати цього дослідження можуть бути важливими для поліпшення конструкції транспортних засобів та розробки ефективних систем поглинання коливань, що забезпечують комфортну поїздку та безпеку пасажирів. Наведений алгоритм розрахунку докладно описує процес коливання корпусу транспортного засобу під час руху.
Посилання
2. Melnyk, V. I., Dovzhyk, M. Ya., Tatianchenko, B. Ya., & Solarov, O. O. (2015). Kinematychna nevidpovidnist i dynamichna nerivnomirnist navantazhennia sparenykh kolis traktora. [Kinematic inconsistency and dynamic unevenness of the load of paired tractor wheels]. Inzheneriia pryrodokorystuvannia, (1), 90–95. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Iprk_2015_1_18 [in Ukrainian].
3. Dovzhyk, M. Ya., Tatianchenko, B. Ya., & Solarov, O. O. (2015). Sylovyi analiz traktornoho ahrehatu z pakhotnym pluhom [Power analysis of a tractor unit with an arable plow]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu silskoho hospodarstva imeni Petra Vasylenka, (157), 208–214. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vkhdtusg_2015_157_38 [in Ukrainian].
4. Kozhushko, A. P., Hryhoriev, O. L. (2018). Modeliuvannia zviazanykh kolyvan kolisnoho traktora ta tsysterny z ridynoiu na priamii traiektorii zi skladnym reliefom mistsevosti [Modeling coupled vibrations of a wheeled tractor and a liquid tank on a straight path with complex terrain]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu “KhPI”. Seriia: Matematychne modeliuvannia v tekhnitsi ta tekhnolohiiakh, 34–61. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/ e82dd96f-874a-415a-952d-71b162c727c4 [in Ukrainian].