ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДУ ПРОБЛЕМНОГО НАВЧАННЯ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ ІНЖЕНЕРНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
Анотація
Традиційні погляди на освіту, формування знань, умінь і навичок на сьогодні не задовольняють запити сучасного суспільства. Одним з пріоритетних напрямів державної політики щодо інтеграції вищої освіти в європейський освітній простір є постійне підвищення якості освіти, модернізації її змісту та форм організації освітнього процесу, розробка та впровадження освітніх інновацій. Саме тому інноваційним методам навчання приділяється так багато уваги в навчальному процесі. Проблемне навчання найчастіше розглядають як технологію розвиваючої освіти, спрямовану на активне засвоєння знань, формування розумових здібностей і способів дослідницької діяльності, залучення до наукового пошуку та розвитку творчості. Порівняно з традиційним навчанням мета проблемного навчання значно ширша і полягає в засвоєнні не тільки результатів наукового пізнання, а й процесу отримання цих результатів, у тому числі формування пізнавальної активності здобувача освіти та розвиток його творчих здібностей. При цьому акцент робиться на розвиток мислення. Технологія проблемного навчання доступна всім студентам, оскільки показником складності заняття є наявність у його структурі етапів пошукової діяльності. При вивченні фізики необхідно використовувати інноваційні методи навчання, які сприяють кращому засвоєнню студентами навчального матеріалу та сприяють розвитку їхніх пізнавальних інтересів, що в свою чергу підвищує якість освіти. До основних переваг проблемного навчання при вивченні фізики слід віднести те, що воно розвиває розумові здібності здобувачів освіти; викликає у них інтерес до навчання та сприяє формуванню мотивів і мотивації навчально-пізнавальної діяльності; пробуджує їх творчі здібності; має різнобічний характер; виховує самостійність, активність і творчість студентів; сприяє формуванню всебічно розвиненої особистості, здатної вирішувати в майбутньому професійні та життєві проблеми. У статті розглянуто загальні теоретичні та часткові практичні аспекти проблемного навчання, як одного з інноваційних методів навчання у закладах вищої освіти, на прикладі вивчення фізики. Висвітлено структуру та види проблемного навчання, показано низку особливостей та переваг останнього порівняно з традиційним навчанням.
Посилання
2. Kozak, L. V. (2014). Doslidzhennia innovatsiinykh modelei navchannia u vyshchii shkoli [Study of innovative models of learning in higher education]. Osvitolohichnyi dyskurs, 1(5), 58–66 (in Ukrainian).
3. Komar, O. A. (2005). Modernizatsiia suchasnoho navchalno-vykhovnoho protsesu [Modernization of the modern educational process]. Zb. Naukovykh prats, 2, 159–166 (in Ukrainian).
4. Krasnozhon, S. V., Piddubnyi, V. A. (2016). Innovatsii v osviti [Innovations in education]. Innovatsiino-investytsiina polityka, 6(181), 19–22 (in Ukrainian).
5. Yanisiv Yu. (2014). Poniattia ta zavdannia «Innovatsiinoho rozvytku osvity» [Concept and tasks of «Innovative development of education»]. Molod i rynok, 4, 155–159 (in Ukrainian).
6. Navolokova, N. P. (2009). Entsyklopediia pedahohichnykh tekhnolohii ta innovatsii [Encyclopedia of pedagogical technologies and innovations]. Kharkiv, Osnova, 176 (in Ukrainian).
7. Vadets, D. I., Moroz, M. V., Orlenko, V. F., & Rybalko, A. V. (2014). Zbirnyk zapytan, zavdan ta testiv z kursu zahalnoi fizyky [Collection of questions, tasks and tests from the course of general physics]. Rivne, NUVHP, 226 (in Ukrainian).
8. Syrotiuk, V. D., Slabko, V. M. (2013). Kontseptsiia suchasnoho pidruchnyka z fizyky [The concept of a modern physics textbook]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, 40, 213–221 (in Ukrainian).
9. Honcharenko, S. U., Korshak, Ye. V., Pavlenko, A. I., Serhieiev, O. V., Bashtovyi, V. I., & Korshak, N. M. (2004). Rozviazuvannia navchalnykh zadach z fizyky: pytannia teorii i metodyky [Solving educational problems in physics: issues of theory and methodology]. Kyiv, NPU im. M.P. Drahomanova, 185 (in Ukrainian).